Veelgestelde vragen en antwoorden
Ja, leuk! Dat kan zeker!
Neem gerust contact op per mail (info@studiospaanders.nl) of vul het contactformulier in.
Het is fijn als je in je mail al zo duidelijk mogelijk aangeeft waar je naar op zoek bent.
Als je een voorbeeldfoto hebt, is dat helemaal perfect. Geef ook gelijk gewenste maten, kleuren etc. door.
Ik neem dan zo snel mogelijk contact met je op!
Houd wel alvast rekening met een minimale levertijd van min. 8 weken.
Keramiek is een bewerkelijk proces; na het goed uitdenken van het ontwerp, begin ik met het maken van jouw item(s).
De tijd die ik nodig heb voor het maken, is afhankelijk van een aantal zaken; de hoeveelheid, de afmeting, de complexiteit, wel/niet decoratieve toevoegingen.
Als ik jouw product(en) heb gemaakt, heeft het tijd nodig om te drogen, tussentijds én afhankelijk van de methode ga ik het nog afdraaien of netjes afwerken.
Vervolgens moet het stuk echt helemaal drogen aan de lucht. De duur hiervan is afhankelijk van de binnentemperatuur en ook van het jaargetijde. In de zomer gaat het redelijk snel, alleen mag het niet te snel gaan, want dan kunnen er barsten ontstaan.
De klei krimpt namelijk tijdens het drogen.
Pas daarna kan het voor de eerste keer gebakken worden (biscuitbak), dit doe ik op ca. 1040 graden Celsius. Dit proces van start tot eindfase (afkoelen) duurt ca. 2 dagen.
Hierna kan jouw stuk geglazuurd worden. Ook dit kost tijd en de verschillende lagen steengoedglazuur moeten tussentijds goed drogen. Na het glazuren kan jouw stuk voor de 2e keer gebakken worden. Dit gebeurt op ca. 1240 graden Celsius. (Hierdoor is jouw item gelijk waterdicht en voedselveilig). Ook dit proces duurt ca. 2 dagen, pas als de oven helemaal afgekoeld is, mag het eruit.
Geduld is een schone zaak;) ........
En als laatste..... is het de vraag of het allemaal gelukt is, zoals de bedoeling was.
In alle fases van het produceren kunnen dingen fout gaan.
Het kan al bij het maken, maar ook tijdens het bakken (biscuit- of glazuur). Zo kan het voorkomen dat pas in de allerlaatste fase blijkt dat het toch mis is gegaan, ik kom er dan pas achter als ik, heel blij en zenuwachtig, mijn oven open mag doen.
En écht, het komt regelmatig voor dat er toch een item is geknapt, gescheurd of dat de glazuur niet goed heeft gepakt.
Het is en blijft handwerk en zo kan het dus voorkomen dat ik van voren af aan moet beginnen.
Een 2e reden waardoor de levertijd langer kan zijn, is dat het stoken van de oven kostbaar is. Het is zaak dat er zoveel mogelijk items tegelijk in de oven gaan om de kosten (en dus de verkoopprijs) zo laag mogelijk te houden. Soms is jouw stuk dus al wel klaar om gebakken te worden, maar heb ik in totaal nog niet genoeg om ook echt de oven aan te zetten. Uiteraard probeer ik dit altijd zo goed mogelijk te plannen.
Dit alles is dan ook gelijk de uitleg bij de vraag waarom handgemaakt keramiek zo duur is.
Tja...... bij de HEMA, Xenos en dat soort winkels heb je natuurlijk superleuke spullen. Alleen is geen 1 item uniek, er liggen er waarschijnlijk heel veel van en dat is op zich helemaal niet erg natuurlijk!
Maar of je er net zo lang blij van bent?
Het servies of de schalen die je in de "goedkopere" winkels koopt, wordt gemaakt in de fabriek en is allemaal nagenoeg hetzelfde.
Als het handgemaakt is, is er nergens op de wereld eenzelfde product. Tuurlijk probeer ik wel setjes en serviezen te maken dat allemaal bij elkaar past, maar ze hebben allemaal hun eigen karakter en hun eigen (im)perfecties.
Als je echt een mooi product hebt gekocht, waar er maar 1 van is, waar je moeite voor hebt moeten doen om te vinden én die écht gemaakt is met liefde en passie en een heel bewerkelijk proces heeft doorgemaakt, ja, dan is de kans groot dat het niet zo snel bij een kringloop of bij het afval belandt.
Of stel je voor dat je een handgemaakt product als cadeau krijgt van iemand die echt moeite voor je heeft gedaan om iets te vinden of te laten maken wat bij jou en je interieur past, hoe bijzonder is dat?
Goede vraag!
Nee, helaas is er (nog) geen fysieke winkel waar mijn spullen te koop zijn. Dit kan alleen via de website,
Langskomen is alleen mogelijk op afspraak, dit kan je aanvragen via mail of whatsapp (06-23430101)
Een item die echt voor jou op maat gemaakt is, kan helaas niet geretourneerd worden.
Het is daarom belangrijk om van te voren goed na te denken over wat je precies gemaakt wilt hebben én je daarbij goed te realiseren dat het hier om handwerk gaat.
Het kan dus best zijn dat vorm en de kleur die je voor ogen hebt, iets afwijkt. Ook de vorm en afwerking kunnen afwijken van jouw idee. Besef je van te voren goed dat jouw item met de hand gemaakt wordt en vanuit mijn creativiteit gevormd wordt.
Daarom is het van belang dat we van te voren heel goed doorspreken wat je zoekt, wat de (on)mogelijkheden zijn en wat je kunt verwachten. Kleine imperfecties horen hier echt bij en maken de producten uniek.
Uiteraard is het niet zo dat als jouw product beschadigd uit mijn oven komt, je het moet afnemen. Productiefouten zijn mijn verantwoordelijkheid.